A svéd gyufásdobozokon szereplő kisfiú, a Solstickepojke, több mint egy egyszerű grafika. Einar Nerman ikonikus rajza 1936 óta nemcsak a gyufák jelképe, hanem egy jótékony célú mozgalom szimbóluma is.
A svédek kivételes tisztelettel ápolják a hagyományaikat, ha egyszer valami bevált, nem változtatnak rajta. A gyufásdobozok többségén egy nap felé nyúló kisfiú látható: a Solstickepojke. Ez a kis alak az elmúlt évtizedek során a svéd kultúra és szociális gondoskodás egyedi ötvözetét testesíti meg, mely generációk óta inspirálja az embereket. A Solstickepojke jövőre lesz 90 éves.
Hüvelykpanna és a Solstickepojke története
A Solstickepojke alakját Einar Nermank illlusztrátor, grafikai tervező rajzolta. A művésznek rengeteg megbízása volt abban az időben, amikor a gyufásdoboz illusztrálásával megkeresték, így hát egyszerűsített.
Egy teljesen új grafika kitalálása helyett átnézte a teljes rajzgyűjteményét, hogy inspirációra leljen belőle. A rajzai között találta meg Hans Christian Andersen Hüvelyk Panna könyvéhez rajzolt illusztrációját, amit még az 1928-as kiadványhoz készített. A Hüvelyk Panna adta az alapot a Solstickepojke figurájának. Hüvelyk Panna helyett rajzolt egy kisfiút, akit a fiáról Tomról mintázott. Einar Nermank az eredeti rajzot átalakítva a fákyla helyére egy napot rajzolt. Arra a néz a kisfiú. A Solstickepojcke ötlete lagom lett: egyszerű volt, mégis zseniális. A Stockholmi Gyufamúzeumban ma is látható Einar Nerman eredeti rajza a Solstick fiúról.






Egy jelkép, ami túlmutat a gyufán
A Solstickepojke figurája mára teljesen összenőtt a gyufásdobozzal. Ahogyan a Solstickan Alapítvány is, amit 1936-ban alapítottak a rászoruló gyermekek megsegítésére. Az ötlet, hogy gyufát áruljanak jótékonysági célból Olof H. Hanson ötelet volt, a göteborgi Ekedalen árvaház egyik vezetőjévé. Akkoriban a gyufa elengedhetetlen, naponta többbször használt termék volt, így állandó bevételt jelentett. Ehhez társult hozzá a gyufákat gyártó cég Mathias Hallgren vezérigazgatójának a kezdeményezése, a Solstickan jótékonysági szervezet megalapítása.
A Solstickan gyufa az évek során a legismertebb és legvásároltabb lett Svédországban, ahol az eladott összes gyufa 98 százaléka Solstickan márkájú.
A ma Swedish Match Solstickan néven futó márka minden egyes eladott terméke után adakozik az alapítványnak. Jelenleg a normál méretű, a hosszú szálú és az extra hosszú szálú gyufák után dobozonként 8 öre, a családi csomag után 80 öre, az öngyújtók és brikett csomagok után 20 öre folyik be a Solstickan Alapítványhoz.
A 80. évfordulón több mint 10 milliárd gyufásdoboz eladásából több mint 100 millió koronát osztottak ki a rászorulóknak. A Solstickan Alapítvány többnyire a beteg gyereket segíti, különösen a fogyatékkal élők és tartósan betegeket, valamint más rászorulókat különösen az időseket. Az alapítvány továbbá olyan szociális és orvosi fejlesztéseket és kutatómunkákat támogat, amelyek javíthatják a gyermekek egészségi állapotát vagy életkörülményeit.
Az alapítvány 50. évfordulójától, 1986-tól adja ki évente a Solstickan-díjat olyan személyeknek vagy szervezeteknek, akik kiemelkedő módon járultak hozzá a gyerekek és az idősek jólétéhez Svédországban. A díj célja, hogy elismerje azokat az embereket, akik kiemelkedő munkát végeznek ezen a területen, és innovatív megoldásokkal segítenek a gyerekek vagy idősek életminőségének javításában.
Solstickan design
A Solstickan termékek megjelenéséről a Solstickan Design gondoskodik. A termékeken a klasszikus és jól ismert Solstickepojke szimbólumot használják mai napig, csak a design változik, és a termékek köre szélesedik, népszerűsítve a gyufát.
A termékeknél az elsődleges szempont a designholmik mellett a biztonság. Kínálatunkban találhatunk különféle tűzoltókészülékeket, tűzoltótakarókat a kisebb otthoni tűzbalesetekhez, elsősegélydobozokat, biztonságos tárolóedényeket és konyhai edényfogókat. Kínálnak gyufa- kávé- és teatároló edényeket, tálcákat, kötényeket, díszpárnákat és még karácsonyi díszeket is.


A doboz lehet fekete
Fotó: Solstickandesign
Forrás:ITT és ITT