A Májusi Virág kitűző viselése több, mint divat Svédországban. A gyerekekről szól. Azokról, akik nehezebb anyagi körülmények között élnek, mint a többiek. A kabáton, blúzon, kalapon, táskán viselt kitűzők ára alapot teremtenek egy nélkülözött futballcipő, téli kabát vagy egy buszbérlet árára.
A világ minden pontján vannak nehezebb körülmények között élő gyerekek. Svédországban is. Svédországban minden tizedik gyermek olyan családban él, amely nem engedheti meg magának hétköznapi, de fontos dolgokat. Mi több, a gyerekek közötti gazdasági egyenlőtlenség jelenleg gyorsabban nő Svédországban, mint bármely más európai országban. A Majblomman kezdeményezése azért született meg 1907-ben, hogy az északi országban minden gyermek jól érezhesse magát, ne nélkülözzön, függetlenül a családja anyagi körülményeitől.
A Majblomman kifejezés azt jelenti svédül, hogy a májusi virág. Az idei Majblommant egyedülálló, limitált szériában lehet kapni, azért más, mint a korábbiak, mert hiányzik egy szirma, hogy jelképezze a svédországi gyermekszegénységet.
„A tizedik szirom letépése durvának tűnik, de szeretnénk rávilágítani, hogy mennyire komolyan tekintjük a gyerekek anyagi nélkülözését. Reméljük és hisszük, hogy a svédek megértik hiányzó szirom szimbólumát.”
Åse Henell, a Majblomman főtitkára
Több, mint divat
A Majblomman non-profit, önkéntes szervezetnek magyarul is olvashatjuk a honlapján, hogy a Majblomman küldetése a gyermekszegénység hatásának csökkentése Svédországban. Az alacsony jövedelmű családok gyermekei a Majblommantól pénzügyi támogatást kérhetnek olyan költségek fedezésére, mint az iskola utáni szabadidős vagy sporttevékenységi díja, a téli ruházat vagy sportfelszerelés. A gyerekek a 18. életévük betöltéséig jogosultak Majblomman-támogatásra. Majblomman munkáját gyerekek ezrei finanszírozzák, akik minden év áprilisában egy újabb „majblommant” – virágtűt – árulnak.
Svédországban a gyerekek 10 százaléka olyan családban nő fel, amelyik nem engedhet meg magának az olyan alapvető szükségleti cikkeket, mint a bérleti díj, az áram, a biztosítás és az alapvető technológia.
A szervezet naprakész információkkal rendelkezik a svéd gyerekek életének valós helyzeteiről. A Majblomman az egész országban jelen van, a helyi szervezetek területekre bontva nyújtanak anyagi támogatást, míg a központi szervezet arra összpontosít, hogy kedvezőbb irányba befolyásolja a gyermekeket érintő jogokat, politikai változásokat.
Ezen a térképen, megyére lebontva láthatjuk, hogy mennyi gyereknek van szüksége segítségre. Pl. az IKEA asztal nevéről jól ismert Jokkmokk megyében 764 gyerekből 81-en élnek szegénységben.
Majblomman a blúzomon
Az, hogy hány gyerek kaphat anyagi támogatást a Mayflowertől, attól függ, hogy a szervezet mennyi pénzt tud összegyűjteni a Májusi Virágok eladásából, valamint a cégek és magánszemélyek adakozásaiból. Minél több virágot adnak el, annál több gyermeknek adhatnak lehetőséget arra, hogy jól érezzék magukat, egyenlő esélyt kapjanak az életre, ne nélkülözzenek.
Májusi Virág kitűzőket több úton is értékesítik, például a webáruházukon keresztül. Illetve minden tavasszal, két héten át 9-12 éves gyerekek is árulhatják a hordozható „zöld táska üzletben”. A gyerekek az árusítással önmaguknak is tudnak segíteni. Az eladónak jelentkezők minden értékesítés után, a virág árának a 10 százalékát kapják meg. Továbbá újabb 10 százalékát kapja meg az a térség, amiben a gyermek árulta a virágot. A maradék nyolcvan százalékot pedig a Majblomman központjában osztják tovább a rászoruló gyerekeknek.
A kitűzők pedig évről-évre megváltoznak. Több, mint divat, ha valakinek egy teljes gyűjteménye van belőlük. A Majblommant a blúzomon, én sem divatból viselem. Lehet kapni kitűzőt, gombostűre rakott virágot, matricát és digitálisan küldhető virágot is. A virágokat újrahasznosított anyagokból, két kínai gyárban készítik.
A Majblomman weboldalát a sorok között belinkeltük. A Facebook oldalukat ITT követheted.
Fotó: Elin Åberg