Dániából utaztunk Svédországba, és vissza. Autóval. Két jelentősebb hídon is átkeltünk. Kétszer is. Az egyik a híres Öresund volt, a másik a meglepően hatalmas Storebælt. Mindkettőn jóleső izgatottsággal keltünk át. Oda és vissza is lenyűgözött bennünket az átutazás.

Dánia észak-nyugati részéből autóztunk Stockholmba. Az út előre tervezett volt, pontosan tudtuk, hogy merre megyünk, láttuk, hogy több hídon kelünk majd át, de csak az Öresund hídon való átkelésre koncentráltunk. Készültünk rá. Amit lehetett elolvastunk az összekötő építményről. Milyen szép leírás: összekötő építmény. Összeköt földrészeket, szigeteket, embereket, érzelmeket, és nekünk is egy olyan utazási élményt adott, amit sokáig emlegetni fogunk. Az Öresund híd híres, a Storebælt hatalmas.

A Lillebælt-hídról se feledkezzünk meg

Dánia egyik legnyugatibb megyéjéből Holstebroból indultunk Svédországba. A dániai utak, akárcsak a svéd autópályák és országutak jó minőségűek, kiegyensúlyozott utazást kínálnak. Dániában is szebbnél szebb repcetáblák, szántóföldek, barna téglás és piros burkolású házak mellett haladtunk el. Láttunk menetközben őzeket, nyulakat, sirályokat, teheneket és lovakat. Ahhoz, hogy eljussunk a két országot összekötő, svédül Öresund avagy dánul Øresund hídig, még Dániában át kellett kelnünk a kis-Bælt tengerszoros felett a Lillebælt-híd (Kis Bælt), és a Nagy-Bælt felett átívelő Storebælt-híd (Nagy Baælt) hidakon, amit együtt Storebæltsbroen-nek hívnak a dánok.

Hogy tovább bonyolítsam az úti leírásunkat, meg kell jegyeznem, hogy a Lillebælt hídból kettő van. A régebbi egy rácsos acélhíd 1178 méter hosszú, és 1935-ben épült, ma már kizárólag a vasúti forgalmat szolgálja. Az új Lillabæltként emlegetett hidat kifejezetten az autópályához tervezték. A híd 33,3 méter szélességén összesen hat sávban (mindkét irányba három-három) haladnak az autók. Leírom ide a tervezője nevét: Orla Mølgaard-Nielsen. A Lillebælt két hídja, a régi és az új, a Jylland (ejtsd: Jütland) félszigetet köti össze Fyn (Ejtsd: Fünen) szigetével. Az Új Lillabælt-híd különlegessége, hogy 1700 méteres hosszán nagyon gyorsan át lehet érni.

Összehasonlításként jegyzem meg, Magyarország leghosszabb hídja az 1872 méteres Kőröshegyi völgyhíd az M7-es autópályán, ami egyébként Közép-Európa legnagyobb viaduktja.

A Storebælt hatalmas

A Storebælt (Nagy-Bælt) ikonikus átkelő több szempontból is különleges. Egyrészt több szakaszból áll, és összességében a két hídszakasz hossza meghaladja a híres Öresund hídét, bár nem két országot, hanem két-két szigetet köt össze. A nyugati szakasz egy közúti és vasúti híd, amely Fyn szigetéről vezet Sprogø szigetére, míg a keleti szakasz egy impozáns függőhíd Sprogø és Sjælland között. A vasúti forgalom számára a keleti szakasz alatt, a tenger alatt fut egy külön alagút.

A két híd teljes hossza mintegy 13,4 kilométer: a nyugati híd körülbelül 6,6 km, a keleti pedig majdnem 6,8 km hosszú. A két híd között található Sprogø sziget, amelyen keresztül az autósok kb. 2–2,5 kilométert haladnak szárazföldön, így a teljes átkelés hossza autóval körülbelül 16 kilométer.

Amikor áthaladtunk a Nagy-Bælt hídján, rájöttünk, hogy ez az élmény legalább olyan különleges, ha nem még nagyobb, mint az, amit az Öresund híd átszelése kínál majd. A Storebælt lélegzetelállító kilátást nyújt a tengerre és a környező tájra. Mindkét hídszakasz lenyűgöző – az átkelés olyan érzés, mintha az út sosem érne véget. A tengeren átvezető szakasz különleges atmoszférát teremt: mintha nem is egy országon belül, hanem kontinensek között haladnánk. Az autópályán viszonylag kevés volt a forgalom, így bőven volt időnk élvezni a hajókat, a szélturbinákat és a messzire nyúló kékséget.

A hídon áthaladva egyszerre voltunk lenyűgözve a mérnöki megoldásoktól és attól, milyen természetesen illeszkedik ez a monstrum a tájba. Nem beszéltünk sokat – valahogy úgy tűnt, ez a rész megkívánta a csendet, vagy legalábbis azt, hogy csak annyit mondjunk: „Na, ezért már megérte elindulni.”

Az Öresund (Øresund) híres – és nem véletlenül

A több mint 16 kilométeres átkelés a világ egyik legimpozánsabb közúti és vasúti összeköttetése, amely Dániát köti össze Svédországgal. Híres, mert lélegzetelállító műszaki teljesítmény, híres, mert Európa egyik legforgalmasabb határátkelője, és mert szimbolikus is: összeköt két országot, két kultúrát, két nyelvet. Az Øresundsbron (Øresund-híd) név is ezt fejezi ki: benne van a dán „øre” (szigetek) és a svéd „sund” – (hang) így maga egyfajta nyelvi hídként is felfogható (Szigetek hangja).

Az Øresund átkelés négy fő szakaszból áll, Dánia oldaláról tekintve egy mesterséges félszigetből a dán parton, egy 3,75 kilométer hosszú víz alatti alagútból, majd a 4 kilométer hosszú Pepperholmen mesterséges szigetből és a 7845 méter hosszú Øresund hídból ami Malmöbe vezet. Az átkelés az alagút elejétől a malmöi partig a megengedett sebességel, napos, tiszta időben valamivel több, mint 11 percet vett igénybe. Végre valóságossá vált az, amit addig csak képekről, videókról láttunk.

Amikor behajtottunk az alagútba, akkor velünk együtt egy vonat haladt el mellettünk az elkülönített pályán. A tenger alatti szakasz több mint nyolc percig tartott, mindenki fegyelmezetten tartotta a megengedett sebességet. Az alagút nem különbözött más hasonló alagútaktól – izgalmasnak éltük meg a hosszúságát.

Az alagút után a mesterséges szigeten keresztül vezet az út a hídra. Innen már nyitott térben, a tenger fölött halad az autópálya. A víz látványa szinte azonnal uralja az élményt, a kilátás zavartalan, de a mélységet csak egy-egy pillanatra érezhettük – például a híd emelkedő szakaszain vagy a felfüggesztések közelében.

Oda-vissza elvarázsolodtunk az Öresund és a Storebælt-hídon

Az átkelés idején – hétfő késő délután – átlagos volt a forgalom. A hídon a megengedett sebesség 80 km/óra volt, de egy rövid szakaszon, felújítás miatt, csak egy sávra szűkült az út, ott 50 km/órával lehetett haladni. Az időjárás napos, száraz volt, 12 °C körüli hőmérséklettel, de a szél még így is érezhetően oldalirányba lökte időnként az autót.

A víz színe az égbolt tisztasága miatt különösen intenzív kék volt. Láttunk néhány vitorlást, egy-egy hajó éppen alattunk szelte át a vizet, sirályok siklottak mellettünk vagy felettünk. Meghökkentő volt a híddal párhuzamosan, a tengervízből kecsesen kiemelkedő szélerőművek táncának látványa.

Az Øresund-átkelés összességében gyors, jól szervezett és technikailag kivitelezett élmény volt, ahol minden szakasz pontosan azt nyújtotta, amit a tervezés ígért: gyors összeköttetést Dánia és Svédország között. Fizetni az út svédországi szakaszán kellett mind a két irányból. Erre többféle fizetési eszközt is használhatunk, a lehetőségekről könnyen tájékozódhatunk a nagy felületen megjelenő kiírásokról. A bankkártyás fizetéskor dán koronában teljesül a tranzakció.

Az Öresund annak ellenére lenyűgözött, hogy a Storebælt-híd előtte elvarázsolt bennünket. Ha át szeretnénk kelni az Öresundon tanácsolom, hogy utazás előtt közvetlenül tájékozódj a híd honlapján az aktuális időjárásról és a közlekedési helyzetről. Akárcsak a Storebælts-híd esetében, ami szintén fizetős útszakasz és az áthajtást az időjárás nagyban befolyásolhatja.

Fotók: Canva